1 September - Reisverslag uit Mlynky, Slowaakse Republiek van Erik Weerts - WaarBenJij.nu 1 September - Reisverslag uit Mlynky, Slowaakse Republiek van Erik Weerts - WaarBenJij.nu

1 September

Blijf op de hoogte en volg Erik

01 September 2017 | Slowaakse Republiek, Mlynky

Hallo allemaal,
1 september, een nieuwe maand. De maand Augustus 2017 zullen wij niet snel vergeten. Dé maand waarin we Erik in ons leven hebben gekregen. En dat we niet wisten wat ons overkwam. Haha..
Bijna 3 weken samen en nog ruim 1 week te gaan in Slowakije.
We groeien elke dag met kleine stapjes naar elkaar toe. Soms grote stappen vooruit en soms weer een kleine stap terug. Hij heeft echt goede en slechte dagen. Maar dat hebben wij natuurlijk ook!
Je merkt wel echt dat hij zijn best doet met Nederlandse woordjes, zo mooi om te horen. Hier kan hij nog veel Slowaaks spreken met onze huiseigenaars en daar maakt hij ook zeker gebruik van. Maar hij gebruikt al steeds meer woordjes.
Zoals lekker, melk, plassen, dankjewel en alstublieft, lepel, mes en vork, slapen. Ook tellen gaat steeds beter.

De psycholoog, maatschappelijk werker en de tolk zijn nog een keer geweest en Erik gaf nog steeds aan dat het goed gaat met ons en hij verteld complete fantasie verhalen eromheen dat wij 25 paarden hebben en heel veel honden en dat hij die gaat verzorgen in Nederland.
Omdat het zo goed gaat, was dit hun laatste bezoek tot aan de rechtszitting op 7 september. Dus dat is positief..

We hebben echt constant goed weer gehad en zelfs boven de 30 graden, dus nog heerlijk genoten. We zijn vrijdag 29 aug naar het Betliar Kasteel geweest.
Ook zijn we door de geboorteplaats van Erik gereden, gewoon om te kijken waar hij vandaan komt als hij later vragen stelt. Deze sloppenwijken daar krijg je de tranen van in de ogen bij het zien ervan. De gedachte dat hij daar nog zou wonen, samen met al die andere kinderen die weer kinderen hebben. En in krotten wonen.
Dit is echt triest en die sloppenwijken zie je bijna op elke rand van de dorpen waar we doorrijden hier in Slowakije.
Erik zal het misschien wel nooit beseffen dat hij daar geboren is, en dat hij bij ons een beter leven krijgt. Maar het maakt ons gelukkig om hem dit te mogen bieden...

30 augustus zijn we naar Presov geweest, dat is niet te vergelijken met waar wij hier nu wonen. Echt een stad. Daar hebben we een brandweer museum bezocht.

31 augustus. 30 graden. We hebben een bootje gehuurd hier op het meer van Dedinky en heerlijk rondgedobberd en genoten van de prachtige natuur.

Vandaag 1 september, wat zullen we eens gaan doen is de vraag die we elke dag nu stellen. Haha.. We zijn door bijna alle opties heen. Daarom maar gewoon de auto in gestapt en een route gereden. We hebben 4 uur rondgereden met stops tussendoor en ook hier weer veel landschappen gezien en een kasteel.
Die landschappen die worden we nooit moe, dat zeker niet..
Erik heeft heerlijk achter in de auto gekletst en filmpje gekeken tussendoor. En 1 klein dutje gedaan.
Thuis had ik lekker verse rode kool gemaakt en gehaktballen met piepers. Heerlijke Hollandse kost en dat ging er prima in bij Erik.
Hij is echt een goede eter.. Behalve pudding/toetjes die eet hij niet.
Naar bed gaan is nog steeds geen probleem en hij heeft nog elke nacht de hele nacht doorgeslapen.. Dus toppie...

Vandaag zou de laatste mooie dag zijn en de voorspellingen voor de komende week.... Veel regen, dus dat word even bekijken hoe dat loopt en wat we nog kunnen doen om onze kleine aap te vermaken.

Fijn weekend iedereen. Knuffel van ons drieën.

• 01 September 2017 - 20:00

Tamara:

Wat leuk om te horen!!
    En nog maar een paar nachtjes voor de rechtzetting en lekker naar huis!
    Veel plezier nog daar! Xxx

• 01 September 2017 - 20:12

Marieke:

Wat fijn om te horen, die verhalen! Bijna de rechtszitting en dan lekker naar Nederland, naar huis. Hopelijk valt er niet al te veel.regen en kunnen jullie nog genieten van de zon.

Groetjes Jimmy en Marieke

• 01 September 2017 - 20:18

Caroline:

Jullie laatste weekje daar.... en dan eindelijk naar huis. Probeer nog te genieten die laatste week ondanks het mindere weer. Maar dat gaat vast goed komen. De laatste loodjes...

• 01 September 2017 - 20:27

Opa En Oma Weerts:

We kunnen bijna niet meer wachten,zo spannend hem te ontmoeten,en wat ontroerend om te horen waar hij geboren is wat een geluk voor Erik dat hij bij jullie mag opgroeien,die trip is zeker waardevol voor Erik later.nog een week en dan eindelijk naar Nederland waar hij op mag groeien , je bent welkom Erik,ook al hebben we geen 25 paarden je zult ook tevreden zijn met twee

• 06 September 2017 - 15:07

Joyce All Joep Wout En ?:

Oh wat speciaal om het geboorteplaatsje van Erik te bezoeken!
    En mooi dat je dat straks kunt vertellen.
    Wie weet gaan jullie er nog wel weer een keer op vakantie nar Slowakije???

Hahaha lust Erik geen pudding????
    Bij Nl kinderen is het net andersom, geen groente etc. wel pudding!!!
    Zie ik liever jou voorbeeld Erik hihi

Heel veel succes Vrijdag!!
    En een goede reis terug naar Huis
    huisje - boompje- beestjes (hartje!!)
    See you Sunday

Dikke kus van ons!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!