23 Augustus. - Reisverslag uit Mlynky, Slowaakse Republiek van Erik Weerts - WaarBenJij.nu 23 Augustus. - Reisverslag uit Mlynky, Slowaakse Republiek van Erik Weerts - WaarBenJij.nu

23 Augustus.

Blijf op de hoogte en volg Erik

23 Augustus 2017 | Slowaakse Republiek, Mlynky

Hallo allemaal,
Inmiddels weer 3 dagen verder in ons avontuur hier in Slowakije..
We hebben weer veel mooie dingen meegemaakt maar zeker ook moeilijke momenten gehad.
Zondag heeft het de hele dag geregend en dus veel binnen ons proberen te vermaken. Dat viel niet altijd mee. We hebben een tent gebouwd van lakens, en spelletjes gedaan, ook geknutseld en geschilderd. Al bij al veel samen gedaan.. Maar toch duurt de dag lang op een paar vierkante meter met de spulletjes die je hebt!
We besloten om hier in t dorpje in t enige 'restaurant' wat te gaan eten. Toevallig ontmoette we daar een professionele moeder die 2 jaar voor Erik heeft gezorgd. Ze kon maar een paar woordjes Duits en geen Engels, dus daar konden we niet mee praten. Ze heeft even met Erik gepraat en een knuffel gegeven...
Of dit veel indruk op hem heeft gemaakt dat is de vraag? Hij herhaald soms wel haar naam, als we langs het huis van haar lopen als we naar t winkeltje lopen....

Maandagmorgen scheen de zon weer en konden we gelukkig weer op pad, naar de mooie kasteelruïne Spissky hrad, een uur rijden.
Een dvd'tje aan achter voor Erik..
Hier hebben we een super leuke dag gehad, hij heeft daar echt van genoten, en wij ook...
Je merkt heel erg dat hij tussen andere mensen veel rustiger is dan als hij alleen met ons is.
Hij heeft de hele dag honger en vraagt daar ook vaak naar, hierin proberen we gewoon een gezond patroon in te houden.

Het naar bed gaan, gaat al heel goed nu. Na het verhaaltje laten we het lampje nog aan en ligt hij nog even in bed met een boekje of zijn tractor te spelen. En valt hij meestal binnen een kwartier in slaap. Super fijn dat dat goed gaat...

Donderdagmorgen om 5.00u stond meneer bij ons aan bed.. Dit is niet de bedoeling dus John heeft hem nog even terug gelegd, dat heeft een uur geholpen en om 6.00u dus maar opgestaan..
Hij had zijn dag niet en niks was goed... Vandaag hebben we rondom huis vertoeft...

We denken dat Erik heel erg aan het proberen hoe ver hij bij ons kan gaan omdat hij op zoek is naar veiligheid. En het maakt hem dus niet uit of dat goede en slechte aandacht is.... Het corrigeren doet hem niks, want dat is ook aandacht...
Dat is wel super vermoeiend omdat je natuurlijk heel graag aan hem wil hechten en dan is grenzen stellen heel lastig.
Maar we vertrouwen erop dat consequent zijn en grenzen stellen het belangrijkste is voor hem nu en dat dat het hechten ten goede komt..
We hebben hier wel contact over gehad met de psycholoog en zij zegt dat Erik zichzelf is en zich niet anders gedraagt als voordat hij bij ons was maar dat de vele veranderingen natuurlijk mee spelen met zijn gedrag. (De veranderingen van proffesionele moeders en de verschillende opvoedmethodes)
Uiteindelijk thuis zal de rust en regelmaat ons verder helpen.
Intussen proberen we samen de genieten en zoveel mogelijk op ons gevoel te doen.

Vandaag 23 aug zijn we naar de zoo geweest in Spisska Nova Ves. Een half uurtje rijden.
Als we een uitstapje maken is Erik een happy mannetje en genieten we.. Al sprint hij wel al de dieren voorbij om te kijken welke dieren er in het volgende verblijf zit. De beer vond hij het leukst..
Daarna nog even boodschappen doen en dat is nog steeds geen hobby van Erik, maar dat moet toch gebeuren...
Terug thuis was hij mopperig omdat hij moe is. Hij heeft gewoon geen rust in zijn kont om even te gaan zitten.

We zijn alle drie weer moe maar voldaan. Groetjes..

• 23 Augustus 2017 - 20:50

Rob Femke En Rui:

Zo te lezen een druk gezellig en ondernemend manneke. Leuk maar ook vermoeiend. Hoe moeilijk ook, probeer iig ook te genieten van de momenten met zijn drietjes en zonder anderen, dit zijn de momenten die t moeilijks zijn omdat hij jullie dan zal uitproberen maar zijn uiteindelijk ook de meest waardevolle momenten en de momenten die t meest zullen bijdragen aan een gezonde hechting, dus maar flink hutten bouwen, knutselen en spelletjes doen.

• 23 Augustus 2017 - 21:43

Mariët:

Heel goed dat jullie zo consequent zijn. En dat is echt niet altijd gemakkelijk

• 23 Augustus 2017 - 21:45

Mariët:

Ik zie dat de rest van de tekst is weggevallen...
    Poging 2:

Sterkte er mee. Als jullie straks thuis zijn en een ritme te pakken hebben zal het zeker beter gaan.

Geniet van de mooie momenten.

Misschien hebben jullie er iets aan:
    Onze jongens zijn gevoelig voor muziek. Dat kan de mopper- of mineurstemming nog wel eens ombuigen.
    Heb vandaag weer meegezongen met de Lonse Huikrakers...

• 24 Augustus 2017 - 14:23

Wim:

Beste John en Karin,

Wat leuk zo'n verslag. En wat fijn dat Erik zich als een normaal kind gedraagt. Soms lastig en soms leuk. Net echt ;-) Natuurlijk heeft Erik nog wel wat bagage die langzaam aan gaat verdwijnen maar dat krijg je er nog even bij.

Geloof me, je wordt er af en toe moedeloos van maar dat is voor jullie niet anders dan voor ieder andere opvoeder. De manier waarop jullie verslag doen geeft wel aan dat je heel erg goed in de gaten hebt waar je mee bezig bent en snapt hoe opvoeden werkt.

Vanaf nu kun je je eigen ouders ook meer waarderen, want jullie waren vroger zelf vast ook niet altijd makkelijk....

Ik denk dat Erik geluk heeft gehad dat hij jullie zoon mag zijn. Hij had het niet beter kunnen treffen. Hou je haaks en ga door wat je doet. Gaat hartstikke goed!

Lieve groetjes, Wim

• 25 Augustus 2017 - 08:32

Bart En Anke :

Lieve John en Karin,
    Jullie zijn hartstikke goed bezig! Blijf bij je gevoel! Het is niet altijd makkelijk en je zult geregeld tegen jezelf zeggen, hadden we niet beter zo.. Blijf genieten van jullie mooi manneke! Xxx

• 26 Augustus 2017 - 08:44

Joyce All Joep Wout En ?:

Hoi Hoi lieve John Karin en Erik,

Ontzettend leuk om jullie verhaal te lezen, ondanks de pittige momenten die erbij zitten.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik vind dat jullie het knap doen! goede oplossingen zoeken! bijv, met het naar bed gaan. Goed idee om hem nog even zijn ding te laten doen zodat hij toch even zijn dag ook kan verwerken. en daarna lekker gaat slapen.
    En voel jullie vooral niet ongemakkelijk als je consequent bent. Ieder kind heeft er heel veel baat bij als het weet waar het aan toe is en is uiteindelijk heel blij met het goede voorbeeld wat jullie hem geven!!! Top
    Jullie zitten daar al op de helft!!
    Veel plezier en succes nog! xxxx